Üdvözlök mindenkit az oldalamon!

Egy pár dolgot magamról: egy vasutas családból származó, magam is vasutasnak készülő ( ha minden jól megy forgalmi szolgálattevő leszek) vasútbarát ember vagyok. Szeretem a vasúttal kapcsolatos híreket, újdonságokat, játékokat, egyszóval minden olyan dolgot és témát, amelyek ezzel a csodálatos közlekedési formával összefüggésbe hozhatóak. Az eddig összegyűjtött számomra hasznos információt szeretném megosztani azokkal, akik célzottan, vagy éppen véletlenül tévedtek az oldalamra. Remélem mindenki megtalálja az oldalon azt amivel kapcsolatban kérdése van , kíváncsi, vagy éppen tudását szeretné szélesíteni ebben a témakörben.

2011. szeptember 10., szombat

A D55 és a D70 összehasonlítása

A korszerű biztosítóberendezések biztosítják a vonatforgalom zökkenőmentes lebonyolítását, valamint a tolatási mozgások mihamarabbi elvégzését.

Budapest Ferencváros D70-es berendezése

A Domino55 (mint az neve is mutatja) 1955-ben készült el svájci licenc alapján, és mind a mai napig Magyarország legtöbb elektrodinamikus biztosítóberendezése ilyen típusú. Az első ilyen berendezést hazánkban Vámosgyörk állomása kapta 1962 December 11.-én és a legújabb építésű D55-öst 2010-ben adták át a Zichyújfalu-i állomáson. Ez is azt bizonyítja hogy milyen megbízható a berendezés mind a mai napig. A neve azért lett dominó, mert a berendezés kisebb elemekből összeállítható valamint az előre legyártott elemek cserekompatibilisek egymással. A név onnan is ered (és ez a szembetűnőbb) hogy a berendezés mutatja az állomás torzított topológiáját amelyek kis (4*4 cm) pasztellzöld (szakzsargonban: dominózöld) elemekből állnak. Ezek az elemek előre legyártottak, szinte bármilyen állomás vágányzatát össze lehet rakni ezekből az egységekből. Az ezelőtti biztosítóberendezésekkel ellentétben itt már nem volt szükség váltókezelői helységre és külön dolgozóra, hiszen itt már a forgalmi szolgálattevő nem csak a vágányút beállítását rendeli el hanem, ő maga, a nyomógombok segítségével állítja be a váltókat és a jelzőket a megfelelő állásukba. Mindemellett persze megmaradt a vágányút lezárásának feladata is a forgalmi szolgálattevő kezében. A vágányút feloldása viszont már nem a forgalmista feladata, hiszen ez automatikusan oldódik a vasúti jármű szigeteltsínről való lehaladása után. Ha már a szigeteléseknél tartunk meg kell említeni hogy a berendezés képes arra is hogy a vágányok valamint a váltók foglaltságát jelezze.

Hatvan állomás D70-es berendezése

A biztosítóberendezés függéseit egy egyszerű pédával lehet jellemezni: tételezzük fel hogy egy vonatot szeretnék bejáratni egy állomásra. Beállítottam a megfelelő váltókat a megfelelő irányba, ezek után viszont nem tudok még jelzőt kezelni, hiszen nincsenek lezárva a váltók, tehát még nem állítottam be a vágányutat. Miután beállítottam a vágányutat megtörténik az elsődleges lezárás. Ez azt jelenti hogy most már nem tudom az érintett váltókat állítani. Ekkor még minden probléma nélkül el tudom törölni a vágányutat ha ez szükséges, és az érintett váltókat ismételten tudom állítani. Ha viszont a vágányút beállítása után már jelzőt is kezelek, akkor a vágányutat és a jelzőt már csak úgy tudom visszavenni, ha egy számlálós (kényszeroldás) gombot használok.

A berendezés tehát kiküszöböli az emberi tévedésből származó veszélyhelyzetek teremtését.

Talán sok olyan fogalom volt az előző példában amit egy laikus nem érthet megpróbálom kicsit közérthetőbben megmagyarázni ezeket:

Vágányút: Nemes egyszerűséggel az a vágányszakasz amit a szóbanforgó vonat számára kijelölünk és az ebben a vágányban fekvő váltókat, az erre a vágányra terelő állásába állítottunk, és lezártunk.

Lezárt váltók: Minden olyan váltó, amely lezárt állapotából rongálás nélkül át nem állítható. A lezárás történhet retesszel vagy váltózárral (esetleg biztonsági betéttel)

Számlálós gomb: Olyan gomb, amely fölött egy számláló van (esetleg ólomzárral is le lehet pecsételve vagy véletlen benyomást gátló szerkezettel felszerelve). Használata csak különleges esetekben indokolt és engedélyezett.

Miskolc Tiszai és Rendező pályaudvarának D55-ös biztosítóberendezése

A D55-ös berendezéshez általában már a sebességjelzési rendszerben működő fényjelzőket társítját.

A D55-ös továbbfejlesztett változata az ugyancsak az Integra cég licence alapján 1970-ben elkészült Domino70-es biztosítóberendezés, mely abban különbözik elődjétől hogy itt már a tolatási mozgásokat is lezárt vágányúton lehet elvégezni, hiszen a berendezés kapcsolatban van az ilyen állomáson felállított törpe tolatásjelzőkkel. (pl: Hatvan állomása is ilyen) Olyan állomásokon alkalmazzák még ezt a berendezést ahol nagy a vonatok átmenő forgalma mert ezt a berendezést akár automatikus üzemmódra is lehet kapcsolni. Ez azt jeleni hogy a berendezésen beállítunk egy vágányutat és az ahhoz tartozó jelzőt, és a vonat elhaladás után a jelző nem esik vissza továbbhaladást megtiltó állásba, valamint a a vágányút nem oldódik, így a következő ugyanabból az irányból érkező vonatnak, már nem kell ismét vágányutat és jelzőt állítanunk. Ugyanezt a folyamatot megtehetjük úgy is hogy a vágányút megmaradjon de a jelző visszaessen továbbhaladást megtiltó állásba a vonat jelző melletti elhaladás után, és a forgalmistának csak jelzőt kelljen állítani a következő vonat számára. Ez mentesíti a dolgozókat a folyamatos és koncentrációigényes munka alól.



Fent: Fedezőjelzőkkel és sorompókkal szerkezeti függésben lévő Domino-asztal
Lent: Tolatásjelzőkkel és sorompókkal függésben lévő Domino-asztal


Általában tehát olyan állomáson alkalmazzák ezt a berendezést, ahol nagy a forgalom és sok a tolatási mozgás. Mindemellett persze rendelkezik mindazon tulajdonságokkal amivel a D55-ös.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése